Tiedote: Vuoden laatulehti 2018 -palkinto Tuli&Savu -lehdelle

Tiedote: Vuoden laatulehti 2018 -palkinto Tuli&Savu -lehdelle 150 150

Tuli&Savu saa Kulttuuri-, mielipide- ja tiedelehtien liitto Kultti ry:n laatulehtipalkinnon. Palkittu lehti on vireä ja valpas runouslehti, joka julkaisee runoja, arvosteluita, esseitä ja artikkeleita kirjallisuudesta.

Tunnustuksen myöntäneen raadin muodostivat puheenjohtajana toiminut Journalistin päätoimittaja Maria Pettersson ja jäseninä mediatutkija ja sukupuolentutkimuksen professori Anu Koivunen ja näytelmäkirjailija-graafikko Johannes Ekholm.

Perusteluissaan palkintoraati kuvasi voittajalehteä ”performanssina paperilla”.  Sen mukaan Tuli&Savu on ”kunnianhimoisesti tehty lehti, jonka erinomaisesti kirjoitetut otsikot imaisevat mukaansa mielenkiintoisten, runoja yllätyksellisesti sisältävien artikkeleiden maailmaan samalla,  kun lehden kaksi- ja monikielisyys korostavat sekä sisäistä että laajempaa moniäänisyyttä.”

Palkintoraadin puheenjohtaja Maria Pettersson totesi voittajasta: “On upeaa ja hämmästyttävääkin, että Suomessa voidaan julkaista näin laadukasta, kaunista, monipuolista ja rohkeaa runouslehteä. Jokainen numero on nautinto, johon tekee mieli sukeltaa. Tuli&Savu on kansainvälisen tason taidelehti ja taideteos.”

Raadin jäsen Johannes Ekholm toteaa puolestaan: “Tuli&Savu on poikkeuksellisen hienosti toteutettu lehti, jonka joka numero onnistuu yllättämään myönteisesti. Lehti on osoitus siitä, että runous on sekä tekstilajina että skenenä voimissaan ja tärkeä osa kulttuuriamme”.

Anu Koivusen mukaan taas: “Kilpailussa oli paljon laadukkaita lehtiä, mutta voittajan valinta oli lopulta helppo. Tuli&Savu lupaa paljon, ja lunastaa lupauksen”.

Palkintoraati halusi lisäksi antaa kunniamaininnan Ruskeat Tytöt -verkkolehdelle, jonka raati totesi olevan ”mielenkiintoinen ja kunnianhimoinen mediakokonaisuus, jollaista ei ole Suomessa aiemmin nähty. Kyseessä on tyylikkäästi toteutettu alusta, joka antaa äänen toimijoille, jotka perinteinen mediakenttä on marginalisoinut”.

Tuli&Savu täyttää ensi vuonna 25 vuotta, ja tuona aikana suomalainen runous on monimuotoistunut huimasti ääniltään ja keinoiltaan. Sopii kiittää erinomaisia kirjoittajia ja lukijoita, että lehti on voinut olla tässä mukana. On rohkaisevaa huomata, että punnitulle kirjallisuuskeskustelulle ja haastavienkin runoilmiöiden käsittelylle on edelleen tilausta”, kommentoi Tuli&Savu -lehden päätoimittaja Juha-Pekka Kilpiö Vuoden laatulehti -palkintoa.

Kultti ry:n puheenjohtaja Tuomas Rantanen muistutti Kultin olevan nimenomaisesti lehtikentän moninaisuuden puolustaja. “Meille laatu merkitsee toimittajahyveiden ohella vahvaa ja luovaa omaa näkökulmaisuutta, joka antaa yleisölle mahdollisuuden tutustua asioiden eri puoliin. Alati muotoaankin muuttava Tuli&Savu on hyvä esimerkki kulttuurilehdestä, jossa persoonallinen ilmaisukieli on oleellinen osa viestiä.  Raadin kunniamaininnalla noteeraama Ruskeat tytöt edustaa puolestaan monella tapaa juuri tämän ajan ytimessä olevaa uutta ja elinvoimasta mielipidelehdistöä”.

Kilpailuun osallistui 40 Kultin vajaasta 200:sta jäsenlehdestä. Kultin hallitus valitsi osallistujalehtien keskuudesta 14 finalistia, joita olivat tällä kertaa ElonkehäImprobatur, Kaltio, Kulttuurivihkot, Natura, Nuori Voima, Ruskeat Tytöt, Suomen Luonto, Taide, Tuli&Savu, Vihreä Lanka, Ydin, Yliopisto-lehti ja Ylioppilaslehti.

Yleisö sai jälleen  antaa ääniä suosikkilehdelleen. Yleisön suosikiksi äänestettiin Ruskeat Tytöt -verkkolehti, joka keräsi liki 22 % annetusta äänestä.

Vuoden laatulehti -palkinto jaettiin nyt 13. kerran. Kilpailun tarkoitus on nostaa esiin laadukkaita kulttuuri-, mielipide- ja tiedelehtiä sekä muistuttaa niiden merkityksestä osana suomalaista yhteiskunnallista keskustelua. Voittajalle luovutettiin kunniakirja sekä palkinto, jota sponsoroi Kirjakauppa Rosebud.

Kulttuuri-, mielipide- ja tiedelehtien liitto Kultti ry on riippumattoman journalismin äänitorvi ja noin 200 Suomessa ilmestyvän lehden kattojärjestö. Kultti valvoo lehtien etuja sekä tarjoaa niille koulutusta ja markkinointiväyliä (mm. Kulttikiska.fi).

Lisätiedot:

Kultti ry:n vs. toiminnanjohtaja Helinä Ylisirniö, 044 210 3445