Tiedote: Kultin Vuoden laatulehti 2019 on Musiikintekijä

Tiedote: Kultin Vuoden laatulehti 2019 on Musiikintekijä 150 150

Tämän vuoden laatulehtivoittajan valitsi kirjailija ja toimittaja Matti Rönkä, joka kuvailee voittajalehden olevan korkealaatuista ammattityötä. “Jutut olivat kiinnostavia, kuvitus journalistinen, paperi miellyttävä, taitto selkeä ja rakenne mukavasti osastoitu”, Rönkä toteaa.

“Olemme äärimmäisen otettuja tästä yhdistyksen ammattilehdelle suodusta huomionosoituksesta. Uudistimme printtilehden perin pohjin viisi vuotta sitten. Asetimme sekä sisällölliset että visuaaliset tavoitteet korkealle. Kiitos tiimille. Olemme onnistuneet”, iloitsee päätoimittaja Sanna Korkee palkinnosta.

Tuomari Rönkä halusi myös antaa kunniamainintoja. Tyyli- ja ulkoasu- ja paras logo -maininnan sai Tiede & edistys, jonka Rönkä toteaa olevan huoliteltu, kosiskelematon ja selkeälukuinen syvällinen lehti.

”Tämä on hieno tunnustus paitsi vapaaehtoisvoimin työskentelevälle toimituskunnallemme myös kaikille lehteemme kirjoittaneille. Erityiskiitos kuuluu tietysti kunniamaininnan perusteena käytetyn Talous ja ympäristö -teemanumeron kokoajille: Yrjö Hailalle, Mikko Jakoselle ja Tero Toivaselle, sanoo lehden päätoimittaja Ari Hirvonen.

Aatteellinen kannatusmaininta meni Taito-lehdelle, joka modernilla tavalla ylläpitää kädentaitoja.

”Olemme iloisia ja otettuja laatulehtikilpailun kunniamaininnasta. Käsityö on hyvinvoinnin lähde ja merkityksen tuoja, sen ympärille kokoonnutaan ja siitä keskustellaan. Kädentaidot auttavat meitä selviytymään arjessa, ja näitä taitoja tarvitaan myös tulevaisuudessa. Käsityön moninaisuus on tärkeä rikkaus, ja tätä moninaisuutta Taito välittää eteenpäin lukijoilleen”, toteaa Taidon päätoimittaja Minna Hyytiäinen.

Tsempparipalkinto meni Niinipuulle, jonka tuomari arveli olevan melkoinen vapaaehtoisponnistus, mutta lopputuloksen olevan runsas, laaja ja kiintoisa.

“Painettu lehti on meidän tärkein yhdysside laajaan jäsenkuntaan. Siksi haluamme pitää huolta siitä, että lehti on hyvässä kunnossa ja ammattitaitoisesti toimitettu”, päätoimittaja Anssi Paasivirta korostaa laadukkaan lehden merkitystä.

Kilpailuun osallistui 53 Kultin vajaasta 200:sta jäsenlehdestä.

Yleisö sai jälleen antaa ääniä suosikkilehdelleen. Yleisön suosikiksi äänestettiin Pirta, joka keräsi liki 14 % annetusta äänestä.

“Kalevalaisten Naisten Liitto iloitsee huikeasta yleisöäänestyksen tuloksesta ja kiittää kaikkia äänestäjiä. Pirtaa on kehitetty määrätietoisesti houkuttelevaksi ja korkeatasoiseksi kulttuurilehdeksi. Meidän pirtaamme sopivat kirjoitukset kansanperinteestä nykykulttuuriin, kielestä kirjallisuuteen. Kerromme tarinoita paikallisuutisista laajempiin kulttuuri-ilmiöihin.”, toteaa toiminnanjohtaja Sirpa Huttunen.

Kultti ry:n puheenjohtaja Tuomas Rantasen mielestä tuomarin valinnat kuvaavat hienosti sitä median monimuotoisuutta, jonka vaaliminen on järjestön tehtävä. ”On ilahduttavaa, että aina tuntuu öytyvän uusia palkittavia, mikä sekin kertoo lehtien laatukärjen leveydestä”, Rantanen toteaa.

Vuoden laatulehti -palkinto jaettiin nyt 14. kerran. Kilpailun tarkoitus on nostaa esiin laadukkaita kulttuuri-, mielipide- ja tiedelehtiä sekä muistuttaa niiden merkityksestä osana suomalaista yhteiskunnallista keskustelua.

Kulttuuri-, mielipide- ja tiedelehtien liitto Kultti ry on riippumattoman journalismin äänitorvi ja noin 200 Suomessa ilmestyvän lehden kattojärjestö. Kultti valvoo lehtien etuja sekä tarjoaa niille koulutusta ja markkinointiväyliä.

Lisätiedot:

Kultti ry:n toiminnanjohtaja Helinä Ylisirniö, 044 210 3445